Wednesday, November 3, 2010

Jangan bunuh LEBAH itu!!!

Korang pernah tak bunuh lebah? Pukul dengan kamus tebal ke? Pijak dengan selipar jepun ke? Mesti pernah kan? Masa kecik-kecik, aktiviti wajib aku adalah lastik sarang lebah sampai hancur, lepas tu ramai-ramai lari terjun dalam sungai.Haha. Tapi lepas aku baca pasal kisah ni terus aku rasa trauma sebab bunuh lebah dulu-dulu. 

ini nama dia lebah madu a.k.a Honey B.

Cerita dia macam ni, ada pasangan suami isteri ni baru balik menoreh getah kat ladang diorang. Masa nak balik tu tetiba pipi si isteri kena sengat dengan lebah. Si isteri terus jerit kesakitan. Si suami terus lempang lebah tu sampai mati.

Tak lama lepas tu, beribu lebah datang kejar diorang. Kiranya lebah-lebah tu nak tuntut bela sebab member dorang mati kena lempang la. Pasangan ni terus lari bila dah kena kejar. Entah macam mana si suami ni terjatuh, si isteri ni nak pergi tolong la tapi suami tak bagi, dia suruh si isteri lari masuk dalam tong air dekat dengan dorang.

Nak taknak si isteri pun masuk dalam tong tu sebab patuh pada si suami. Tinggal la si suami ni sorang-sorang kena sengat dengan lebah yang banyak tu sampai tak sedarkan diri.

Si isteri terus lari mintak tolong bila tengok lebah-lebah tu dah berambus. Si isteri mintak tolong hantar si suami tadi pergi hospital. Malangnya sebelum sempat sampai hospital, si suami dah meninggal dulu atas riba si isteri. Tapi itulah namanya pengorbanan. Seorang suami sanggup korbankan nyawa sendiri untuk isteri yang dia sayang. Kisah ini baru sahaja berlaku di Kuala Terengganu.
 
Sumber diambil dari myMetro.


Ingat !!! Lepas ni janganlah suka hati nak bunuh lebah. Kalau korang kena sengat sikit-sikit tu, kira halal la. Anggap je tu ciuman ikhlas untuk korang. Semoga kita ambil iktibar dari kisah yang berlaku ye.


 nah cium sekali.


Baru dapat info dari Kak Nadey,
kalau korang kena sengat lebah, cepat-cepat korang kena cari balik lebah yang sengat korang tu, pastu tenyeh bontot lebah kat tempat kena sengat.  

Lagi satu, lebah ni lepas dia sengat orang, dia akan mati, so dah tak perlu bunuh lebah tu. So siapa-siapa yang kena sengat tu baik korang ikut petua ni. Thx for info ye kak. :P

 
 kenangan goreng2: Mak aku pernah kena sengat dengan tebuan tanah sampai pengsan. nasib baik ayah aku cepat-cepat bawak pergi hospital. Itu pun baru sekor yang sengat, kalau banyak macam mana la ye.

7 comments:

nadey said...

yon salah skit nasehat ko ni.......kalo kene sengat...ngan lebah..ko kene cari balik die...n sapukan bontot lebah tu kt tempat die sengat...tu ubat org kene sengat lebah....

fakta...xyah bunuh...sbb pas die sengat....die akan mati..sbb mase die sengat die tinggalkan dengan usus die skali....kalo ko nk tau...cube suh die sengat n ko perhati elok2 sengat tu....

lg 1...kene cpt2 g jumpe dokto takot2 kite ade alahan ngan sengatan tu...leh bwk maut!!!!

jgn marah ni ilmu ek huhuhuhu

AerOn YOn Arshad said...

haah la.lpe buat reseach dlu sblm post.thx 4 dat info ye kak nadey yg pandai. mitk share ea coment ni.hehehe.

suffer8zine said...

wahhh kebetulan hampir sama, tapi ni tebuan,


Terkini : Maut Disengat Tebuan

Mommy Pinky said...

loh, kisah benar ker? igtkan ceita semata2..

pernah dengar gak tebuan akan mati lepas sengat kita sebabnya, bontot dia dah tertinggal kat kita time dia sengat tu..kira balasan la.. :D

Mommy Pinky said...

lebah ke, tebuan ke. haisyh..

yg penting dua2 pun bt aku histeria klau masuk rumah..haha

AerOn YOn Arshad said...

suffer8zine: haha.satu family la tu.jnis sengat kat bontot.

mommy pinky: Haha.kalau histeria lg seronok la lebah ngn tebuan tu nak sengat.hahahaha.

Liza @ Adzriel AB said...

pernah baca berita ni tapi baru tahu sebabnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...